FEDEZETI
PONT, KÖLTSÉGOPTIMALIZÁLÁS
Fedezeti pont, költségoptimalizálás információk
Az a cég, amelynek
csak változó, az értékesítéstől közvetlenül függő, annak arányában
változó költségei vannak, nem is tud veszteséggel működni.
Egy ilyen üzlet nagyon szokatlan lenne, de ez az ötlet több, mint
csupán elméleti elképzelés.
Ez nem csak elképzelés, hanem az üzleti élet vastörvénye: ha nagyobb a
kockázat, akkor nagyobbnak kell lennie az elérhető haszonnak is.
Ebből az következik, hogy ha a veszteség kockázatát sikerül
kiküszöbölni, vagy akár csak csökkenteni is, akkor a megszerezhető
haszonnak is csökkennie kell. Valami áldozatot kell hoznia azért, hogy
a veszteség ellen megvédje a cégét.
Az a cég, ahol csakis az értékesítéssel közvetlenül arányos költségek
merülnek fel, a következő áldozathozatalt igényli: az eladásból
származó árbevétel első forintján ugyanakkora a határhaszon, mint a
bevétel utolsó forintján. Ha az árbevétel 85%-a fedezi a költségeket,
akkor az értékesítés első és százezredik forintja is 15 fillér hasznot
tartalmaz.
Sok, nagy tapasztalatú kisvállalkozó boldogan meghozná ezt az áldozatot
a veszteség kivédésére, ha ilyen jellegű költségviszonyokat tényleg el
lehetne érni.
Ez az állapot a gyakorlatban szinte sohasem fordul elő, de
tanulmányozása segítséget nyújthat egyes döntések meghozatalánál.
AZ ÁLLANDÓ KÖLTSÉGEK
Azokat a költségeket
nevezzük állandó költségeknek, amelyek nem függnek
az értékesítés nagyságától.
Teljesen mindegy, hogy mennyi árut értékesítettünk, ez a költség
ugyanakkora marad.
Jó példa erre a gyárépület vagy az üzlethelyiség bérlésének terhe.
Az üzlethelyiség bérleti díja lehet, pl. havi 50.000,- Ft, ami állandó
összegű költségtétel. Minden hónapban ki kell fizetni, függetlenül
attól, hogy jól vagy rosszul ment-e a bolt.
Ez a költség igazi állandó költség.
Egy átlagos kisvállalkozásnál állandó költségként merül fel az
állóeszközök értékcsökkenésének költsége, az állandó foglalkoztatottak
bérköltsége, bizonyos tulajdonosi adók (vagyonadó, telekadó), a
vállalatalapítási költségek leírása és a legtöbb biztosítási díj.
Mindegyik esetben állandó nagyságú a költség és összege nem függ az
értékesítés nagyságától.
A VÁLTOZÓ KÖLTSÉGEK
Azokat a költségeket nevezzük változó költségeknek, amelyek alakulása
függ az értékesítés nagyságától.
Egyik fajtájánál ez a függés közvetlen jellegű és a költség nagysága az
értékesítéssel arányosan változik; ilyen például az ügynöki jutalék.
Ha mindegyik, az értékesítéssel megbízott ügynök csak jutalékot kap, és
nem adnak el semmit, akkor a fizetendő jutalék költsége 0,- Ft.
Ha nőnek az eladások, akkor ennek megfelelően nőnek a jutalékok is.
Ha az értékesítő jutaléka az értékesített áruk bevételének 10%-a, akkor
a jutalékköltséget kimutató számla az összes értékesítéssel közvetlenül
arányosan mozog.
De ez a fajta változó költség nem túl gyakori.
A legtöbb változó költség nem függ közvetlenül, és nem változik
arányosan az értékesítéssel.
A valóságban a függés, a kapcsolat jellege nagyon sokféle lehet. Ezért
a legtöbb változó költséget „ál-változónak" (részlegesen változónak)
tekinthetjük.
Vizsgáljunk meg néhány tipikusnak nevezhető változó költséget és
próbáljuk meg meghatározni, hogy nagyságuk mennyire szorosan függ az
értékesítés alakulásától!
1. Az értékesített
termékek összköltsége
Az eladott áruk összes költsége és árbevétele között általában szoros
kapcsolat van. A költség változhat úgy is, hogy pl. nő a termék
beszerzési ára.
Előfordulhat, hogy ezt a költségnövekedést nem tudjuk ellensúlyozni az
értékesítési ár növekedésével. Máskor sikerül egy alkalmi tételt
beszerezni, ezzel haszontöbblethez juthatunk.
Persze ezek az esetek az összköltség és az eladási ár közötti
összefüggést nem nagymértékben változtatják meg.
Erős versenyhelyzetben a tulajdonos arra kényszerülhet, hogy az átlagos
haszon elérése érdekében, szándéka ellenére is változtassa portékájának
árát.
Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy általában az értékesített áruk
költsége és ára között közvetlen és majdnem arányos kapcsolat van.
2. Közműhasználati
költségek
Olyan költségek tartoznak ebbe a csoportba, mint a telefon, a víz-, a
villany- és a gázfogyasztási díj. Ha havi átalányban fizetjük ezeket a
számlákat, akkor igazi állandó költségként merülnek fel.
Ha a tényleges fogyasztás alapján fizetünk és a költségvetési év alatt
a fogyasztás periodikusan változik, akkor a költségnek egy változó
eleme is van.
Növekvő értékesítés esetén a telefon és távirati költségek rendszerint
szintén emelkednek. A téli villany- vagy gázfűtés és a nyári
légkondicionálás a közüzemi költségek hullámzását okozhatja.
Sok cég két részre osztja ezeket a költségeket; a telefonnál például az
alapdíjat állandó költségként, míg a távolsági beszélgetések és a
táviratok díját változó költségként az kezelik.
Ha a havi közműköltség csak kismértékben ingadozik, akkor a legtöbb cég
ezt állandó költségnek tekinti.
3. Hirdetési és
reklámköltségek
Ha erre a célra egy meghatározott összeget elkülönítünk az éves
költségvetésben és azt a tervezett program szerint el is költjük, akkor
ezeket a költségeket állandónak tekinthetjük.
Ha a cég azt a politikát követi, hogy havonta meghozott döntések
alapján növeli vagy csökkenti a hirdetési és reklámköltséget, akkor ez
változó költség lesz.
Sok cég azt a módszert alkalmazza, hogy bizonyos összegű hirdetési
költségvetést előre megtervez, de a különleges esetekben felmerülő
extra hirdetési igényekre is számít.
Ebben az esetben a megtervezett összeg állandó költségként, az ezen
felüli kiadások pedig változó költségként szerepelnek a cég működésének
elemzésében.
4. Az eladók fizetése
Komoly hibát okozhat az, ha rosszul elemezzük az eladók bérköltségét és
azt 100 %-ig változó költségként kezeljük. Ezzel az eljárással semmibe
vesszük az állandó foglalkoztatottak jelentőségét.
Állandó foglalkoztatottakon azt a minimális számú eladót értjük,
akikre az üzlet nyitva tartásához szükség van. Ezen dolgozók fizetése
fix költségnek tekintendő.
Azok a fizetések képezik a bérköltség változó részét, amelyeket
kapcsolatba hozhatunk az értékesítés ingadozásával.
A jó vezetés tanulmányozza a kisegítő eladók iránti igényt, ami az
értékesítés növekedése miatt jelentkezhet. Gyakran elég a részmunkaidős
foglalkoztatottak alkalmazása bizonyos időszakokban, a hét egyes
napjain vagy éppen a nap egyes óráiban.
De a bérköltség és az értékesítés mennyisége között nem közvetlen és
arányos az összefüggés.
Az értékesítés emelkedésével új eladók neve kerül fel a fizetési
listára úgy, hogy négy ember végzi el ráérősen azt a munkát, amit az
elmúlt héten 3 ember végzett el nagy intenzitással.
Tehát a bérköltség és az értékesítési árbevétel egy irányba mozognak,
de nem mindig egymással arányosan.
5. Az ingatlanok bérleti
költsége
Régi tapasztalat, hogy ingatlantulajdonosok sokkal jobban ismerik az
áruház vagy gyár területének értékét, mint a legtöbb kisvállalkozó.
Számos nagyvárosban a forgalommal arányos díjat meghatározó
haszonbérleti szerződés váltja fel az állandó bérleti díjat tartalmazó
megállapodásokat.
A forgalommal arányos díj egy rögzített alapösszegből
és egy változó részből áll.
A változó elem az árbevétel egy bizonyos
szintet meghaladó értékétől függ. Például az összes haszonbérleti
költség egyhavi 50.000,- Ft-os minimális díjból és az éves eladások
1.000.000,- Ft feletti eladások 2%-ából tevődik össze.
Ebben az esetben
az 50.000,-Ft-os alapdíj állandó költség, míg a kiegészítő bérleti díj
változó költség. A kisvállalkozás szervezőjének fel kell készülnie
bármilyen haszonbérleti ajánlat kiértékelésére.
Állandó nagyságú
bérleti díj esetén a vállalkozónak megvan az a lehetősége, hogy jó
üzletmenet esetén több haszonra tegyen szert. Forgalommal arányos díjú
szerződés kötése esetén a vállalkozó megosztja az extra értékesítésből
eredő hasznot az ingatlan tulajdonosával.
Az ingatlantulajdonos
részéről teljesen szokatlan magatartás lenne, hogy ha csak változó
díjtételt tartalmazó szerződést ajánlana, bár ismert néhány ilyen
kivétel. Az ilyen jellegű haszonbérleti szerződésajánlat is elfogadható
lehet.
6. Szállítási költségek
Ezek a költségek állandóak-e vagy változnak? El kell-e bocsátani a
szállítókat, ha az értékesítés 50%-kal visszaesik? Ha ugyanazt az
útvonalat kell megtenni, csak kevesebb szállítmánnyal, akkor nem.
Inkább a napi szállítások gyakoriságát kellene csökkenteni; a járművek
fele annyit mozogjanak.
Az értékesített mennyiség jelentős ingadozása változást eredményez az
üzemanyag-, és a karbantartási költségekben. Milyennek tekintsük az
összes szállítási költséget?
Állandónak, változónak vagy esetleg mindkét részből összetevődőnek?
A vállalkozó politikája dönti el azt a kérdést, hogy adott esetben
hogyan kezeli ezeket a dolgokat.
A FEDEZETI DIAGRAM
A jó vezetés számára
alapvető feladat, hogy ismerje az összköltség
alakulását, mibenlétét és, hogy tudjon fedezeti diagramot készíteni.
A megfelelő fedezeti diagram segítségül szolgálhat a költségvetés
készítésénél, az ár és értékesítési politika kialakításánál, a
költséggazdálkodásnál és egyebek között a növekedési tervek
készítésénél.
A megfelelően felkészült üzletembernek tudnia kell, hogy mekkora
mennyiséget kell értékesítenie ahhoz, hogy a kiadásait fedezni tudja
(hol van az a pont, amikor nincs veszteség, de nincs haszon sem).
A fedezeti diagram megmutatja, hogy a növekvő értékesítés egyes
szintjeihez mekkora nyereség tartozik. Leolvasható róla az árpolitika
változásának eredménye és a költségcsökkentésből származó haszon
mértéke.
A fedezeti diagram minden értékesített mennyiségre megadja az állandó,
változó és összes költségek, valamint az árbevétel kapcsolatát.
Minden költséget és árbevételt a függőleges tengelyre mérünk fel, míg
az eladott mennyiséget vagy a kapacitáskihasználás mértékét a
vízszintes tengelyen jelöljük.
A kapacitáskihasználás vagy az értékesített mennyiség bármely
szintjéhez tartozó nyereséget az összes költségek egyenese és az
árbevétel egyenese közti függőleges távolság mutatja.
A pontosan rajzolt fedezeti diagram megmondja, hogy mennyit kell eladni
ahhoz, hogy elérjük a fedezeti pontot és, hogy ehhez a szinthez milyen
mértékű kapacitáskihasználás tartozik.
Megmutatja, hogy az értékesítés tervezett növekedése mekkora hasznot
eredményez.
Ezeket az összefüggéseket a jelenleg meglévő ismereteink és
költségkimutatásunk alapján mérjük. Bármilyen változás esetén például
a raktártér növelésekor - új diagramot kell készíteni a megnövekedett
lehetőségeknek és költségeknek megfelelően.
Egy teljes fedezeti diagramot mutat be a következő ábra.
A diagram fiktiv adatokat tartalmaz:
éves árbevétel 300 000 000 Ft
állandó költség 50 000 000 Ft
változó költség 150 000 000 Ft
összköltség 200 000 000 Ft
FEDEZETI
PONT
A saját cégünk fedezeti
diagramjának elkészítése
A legtöbb kisvállalkozó ismeri a fedezeti diagramot és értékeli is a
hasznosságát. De már nem olyan széles körben ismert az, hogy hogyan
kell egy adott cég részére ezt az ábrát megszerkeszteni.
Minden kisvállalkozónak képesnek kell lennie a rajz elkészítésére, és
tudnia kellene, hogyan használja azt fel saját működésének elemzésére.
Elemezni kell minden, a jövedelmet befolyásoló költségtényezőt, és meg
kell határozni a jellegét: állandó, változó vagy vállalkozói döntés
alapján e két csoportba egyszerre sorolható költségről van-e szó. Az
egyik oszlopban felsoroljuk az állandó, a másikban a változó
költségeket.
Összegezzük az egyes oszlopokat, és Összes állandó az értékesített áruk
összes költségét (beszerzési árát) a változó költségek oszlopához adjuk.
A kapacitás mérésének problémája
Sok kisvállalkozót megakadályozott a fedezeti diagram megfelelő
alkalmazásában az a probléma, hogy nem tudják meghatározni kapacitásaik
kihasználtságának mértékét.
Ezt a problémát könnyen kiküszöbölhetjük.
Egy termelő üzemben, ahol a gépekkel napi 100 darab terméket lehet
előállítani, könnyen meghatározható a kapacitások kihasználásának
100%-os szintje.
Csupán meg kell szorozni a munkanapok számával a 100 terméket és akkor
megkapjuk, hogy mekkora lenne a termelés, ha maximális teljesítménnyel
működne az üzem az egész időszakban.
Ha a ténylegesen termelt mennyiséget összehasonlítjuk ezzel a
kapacitással, akkor meghatározzuk a kihasználás fokát.
Például, ha egy gyár 250 napon át termel egy évben és a napi kapacitása
100 darab termék, akkor a 100%-os kapacitással elérhető maximális
termelése 25 000 darab.
Ha a tényleges termelés 15 000 darab, akkor a kapacitásokat 60%-osan
(15 000/25 000) használták ki az év során.
Kis- és nagykereskedelmi tevékenység esetében nem könnyű mérni a
kapacitások kihasználtságát.
Sok kiskereskedő meghatározza az egy eladóra jutó árbevétel szintjét,
amely a kapacitások 100%-os kihasználtságát jelenti (például napi
20.000,- Ft-t).
A módszerhez ismernünk kell még azon eladók számát, akik az adott
eladótérben kényelmesen tudnak dolgozni. Mások az átlagos árbevétel, az
egy eladáshoz szükséges idő, az eladók munkaideje és a normális
üzletmenethez szükséges eladók száma felhasználásával próbálnak eljutni
egy olyan mutatóhoz, amely az adott időszakra a 100%-os kapacitással
történő értékesítést adja meg.
Az ilyen jellegű számításoknál a nyitvatartási időt is figyelembe kell
venni.