A pénzügyi, jogi és a
gazdasági
szakembereknek gyakorta okoznak fejtörést a kapcsolt vállalkozások,
mert az egyik legösszetettebb feladatok közé tartozik a kapcsolt
viszony meghatározása.
Ennek oka egyrészt a jogi háttérszabályozás
rendszere, hiszen több jogszabályt együttesen kell vizsgálni, másrészt
a szükséges – jogi és üzleti – információk rendelkezésre állásának
hiánya is problémát jelenthet.
A kapcsolódó munka időigényes és szerteágazó.
Nem
elég a személyes kapcsolatokat felderíteni, de az üzleti kapcsolatok
létrejöttét is vizsgálni kell, ugyanis önmagában a személyes kapcsolat
nem fogja kapcsolttá tenni a vállalkozásokat, a közöttük fennálló üzlet
kapcsolatra is figyelemmel kell lenni.
A kapcsolt
vállalkozások (egymástól tulajdonosi, ügyvezetési szempontból, vagy más
szoros függés okán nem független vállalkozások) az adórendszerben
különleges helyet foglalnak el.
Egyrészt vannak olyan előírások, melyek a kapcsolt vállalkozásokra
vonatkozóan speciális terheket rónak, ilyenek lehetnek például a
bejelentési kötelezettségek, bizonyítási kötelezettségek vagy az egyéb
adminisztrációs előírások.
Másrészt a jogszabályi keretek számos
előnyös lehetőséget vagy adminisztrációs egyszerűsítést kínálnak a
kapcsolt vállalkozások számára, mint például az ingatlan átruházás
illetékmentessége, a csoportos társasági adó alanyiság, a csoportos áfa
alanyiság.
Az azonos többségi irányítás alatt álló vagy azonos ügyvezetés alá
tartozó vállalkozások, egyéb szervezetek esetében nem beszélhetünk
független működésről.
Az ilyen entitások az egymás közötti
szerződéseikben, megállapodásaikban eltérhetnek a független felek
között szokásos, piaci feltételektől és áraktól, mely által a
jövedelmüket és az adóalapjukat is manipulálhatják.
Ezért aztán ezeknek az entitásoknak (pl. magánszemély
tulajdonosok, őstermelők, egyéni vállalkozások, társas vállalkozások,
egyesületek, alapítványok, stb.) be kell tartaniuk egy speciális
alapelvet az adózásuk során, ezt hívjuk a szokásos piaci ár elvének.
A
jogszabályi hierarchia csúcsán helyet foglaló Polgári törvénykönyv
(2013. évi V. törvény, a továbbiakban Ptk.) is foglalkozik a
kapcsoltság megállapításának alapjául szolgáló befolyás fogalmának
meghatározásával.
Ptk. 8:2. § szerint a többségi befolyás az olyan kapcsolat, amelynek
révén természetes személy vagy jogi személy (befolyással rendelkező)
egy jogi személyben a szavazatok több mint felével, vagy meghatározó
befolyással rendelkezik.
A
meghatározó befolyást pedig úgy definiálja a törvény, hogy ez akkor
valósul meg, ha a befolyással rendelkező közvetlenül, vagy közvetve
jogosult a jogi személy vezető tisztségviselői vagy felügyelőbizottsága
tagjai többségének megválasztására, illetve visszahívására; vagy
a jogi személy más tagjaival, illetve részvényeseivel kötött
megállapodás alapján ezen személyek a befolyással rendelkezővel azonos
tartalommal szavaznak, vagy a befolyással rendelkezőn keresztül
gyakorolják szavazati jogukat, feltéve, hogy együtt a szavazatok több
mint felével rendelkeznek.
Közvetett befolyást gyakorol az, aki a jogi személyben szavazati
joggal rendelkező más jogi személyben (köztes jogi személy) befolyással
bír.
Fontos kiemelni, hogy ha a befolyással rendelkező a
szavazatok felét meghaladó mértékű befolyással rendelkezik a köztes
jogi személyben, akkor a köztes jogi személynek a jogi személyben
fennálló befolyását teljes egészében a befolyással rendelkező közvetett
befolyásaként kell figyelembe venni.
Gyakori kérdés a családtagok, problematikája!
A közeli hozzátartozók közvetlen és közvetett tulajdoni részesedését
vagy szavazati jogát egybe kell számítani.
Ez utóbbi esetben a közeli hozzátartozó fogalmának definíciójának
meghatározása során is a Ptk. lesz a segítségünkre, amelynek 8:1. § (1)
bekezdése alapján közeli hozzátartozónak minősül a házastárs, az
egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek,
az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér.
Forrás: Borsy Ügyvédi Iroda, www.borsyugyveditarsulas.hu